PROIECT DE LECŢIE
Clasa a X-a D
Profesor: Raducea Luiza
Disciplina:Matematică
Unitatea de învăţare:Metode de numărare
Tema lecţiei: Binomul lui Newton
Tipul lecţiei: Lecţie de dobândire de noi cunoştinţe
Competenţe generale:
1. Identificarea unor date şi relaţii matematice şi corelarea lor în funcţie de contextul în care au fost definite.
2. Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunţurile matematice.
3. Utilizarea algoritmilor şi conceptelor matematice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situaţii concrete.
4. Exprimarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unei situaţii concrete şi a algoritmilor de prelucrare a acestora.
5. Analiza şi interpretarea caracteristicilor matematice ale unei situaţii – problemă.
6. Modelarea matematică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoştinţelor din diferite domenii.
Competenţe specifice:
- Diferenţierea problemelor în funcţie de numărul de soluţii admise
- Identificarea tipului de formulă de numărare adecvată unei situaţii –problemă date
- Utilizarea unor formule combinatoriale în raţionamente de tip inductiv
- Exprimarea, în moduri variate, a caracteristicilor unor probleme în scopul simplificării modului de numărare
- Interpretarea unor situaţii problemă cu conţinut practic cu ajutorul funcţiilor şi a elementelor de combinatorică.
- Alegerea strategiilor de rezolvare a unor situaţii practice în scopul optimizării rezultatelor
Obiective operaţionale:
· Să identifice situaţiile în care pot aplica formula binomului lui Newton şi să o poată utiliza.
· Să cunoască şi să aplice formula termenului general din dezvoltarea binomului lui Newton.
· Sa rezolve diferite tipuri de probleme (egalităţi şi inegalităţi utilizând binomul lui Newton, sume, relaţii între termeni în condiţii date).
Valori şi atitudini:
1. Dezvoltarea unei gândiri deschise, creative, a independenţei în gândire şi acţiune.
2. Manifestarea iniţiativei, a disponibilităţii de a aborda sarcini variate, a tenacităţii, a perseverenţei şi a capacităţii de concentrare.
3. Dezvoltarea simţului estetic şi critic, a capacităţii de a aprecia rigoarea, ordinea şi eleganţa în arhitectura rezolvării unei probleme sau a construirii unei teorii.
4. Formarea obişnuinţei de a recurge la concepte şi metode matematice în abordarea unor situaţii cotidiene sau pentru rezolvarea unor probleme practice.
5. Formarea motivaţiei pentru studierea matematicii ca domeniu relevant pentru viaţa socială şi profesională.
STRATEGII DIDACTICE:
· Metode şi procedee: conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul, problematizarea, lucrul individual, descoperirea dirijată
· Modul de organizare al clasei: frontal, individual
· Procedee de evaluare : analiza răspunsurilor primite; analiza şi compararea rezultatelor elevilor; aprecierea corectitudinii rezolvării aplicaţiilor (verbală / notarea activităţii elevilor).
RESURSE:
· Materiale didactice: manualul, fişe cu probleme, tabla, creta
· Umane: 28 elevi
· Temporale: 2ore
Locul: sala de clasă.
Bibliografie: programa şcolară, planificarea, manual matematică clasa a X a, Ed , culegere probleme clasa a X a Ed. Campion.
DESFĂŞURAREA LECŢIEI
Etapele lecţiei | Conţinutul lecţiei | Metode | Modul de organizare | Procedee de evaluare |
1. Moment organizatoric | Verificarea prezenţei elevilor, notarea absenţelor în catalog. | Conversaţie | Frontal | |
2. Captarea atenţiei | Verificarea temei prin sondaj, prin confruntarea rezultatelor, iar dacă există probleme nerezolvate, acestea se rezolvă la tablă. | Conversaţie | Frontal Individual | analiza răspunsurilor |
3. Anunţarea temei | Se anunţă clasa că lecţia prezentată se intitulează Binomul lui Newton, se prezintă competenţele | Conversaţie | Frontal | observarea elevilor |
4. Dirijarea învăţării | Pornind de la formulele cunoscute şi observând că în membrul drept al egalităţilor coeficienţii apăruţi sunt cei din linia corespunzătoare a triunghiului lui Pascal, propun elevilor evidenţierea unor proprietăţi rezultate din observarea formulelor,cu privire la: Ø Numărul de termeni din dezvoltare , care este de n+1. Ø Coeficienţii termenilor: coeficienţii egal depărtaţi de extremi şi extremi sunt egali. Ø Exponenţii puterilor lui a descresc de la cel mai mare la 0, exponenţii puterilor lui b cresc de la 0 la cel mai mare, dar pentru orice termen din formulele de mai sus, suma exponenţilor lui a şi b este egală cu exponentul puterii binomului. Vom arăta că pentru orice Fie, Demonstraţia se realizează prin metoda inducţiei matematice: Notăm P(n):
După ce ambele etape au fost verificate, rezultă P(n) adevărată pentru orice Coeficienţii Cn0, Cn1, Cn2, …, Cnn se numesc coeficienţi binomiali. Aplicaţii:
Observaţii: Ø Se face distincţie între coeficientul unui termen din dezvoltare şi coeficientul binomial al aceluiaşi termen. Ø dezvoltarea Ø Exponenţii puterilor lui a descresc de la cel mai mare la 0, exponenţii puterilor lui b cresc de la 0 la cel mai mare, dar pentru orice termen din formula de mai sus, suma exponenţilor lui a şi b este egală cu exponentul puterii binomului. Ø Coeficienţii binomiali egal depărtaţi de extremi şi extremi sunt egali Ø Pentru n par, coeficientul binomial din mijlocul dezvoltării este cel mai mare. Ø Pentru n impar, coeficienţii binomiali din mijlocul dezvoltării sunt cei mai mari şi sunt egali între ei. Ø Termenul general al dezvoltării este Aplicaţii:
Pornind de la formula binomului lui Newton se poate demonstra că: · · · Suma coeficienţilor binomiali de rang par este egală cu suma coeficienţilor binomiali de rang impar | Conversaţie Explicaţie Problematiza-rea Exerciţiul | Frontal Individual | analiza răspunsurilor |
5.Intensificarea retenţiei | Propun rezolvarea problemelor:
| Conversaţie Explicaţie Problematizarea Exerciţiul Învăţarea prin descoperire | Frontal Individual | analiza răspunsurilor |
6. Asigurarea feed – back-ului | Fişă de lucru | Muncă independentă | Individual | analiza răspunsurilor |
7. Evaluare | Aprecierea elevilor care au răspuns în timpul lecţiei | Conversaţie | Frontal Individual | |
8. Tema pentru acasă | Exerciţii din manual Problemele rămase nerezolvate din fişă | Conversaţie Explicaţia | Frontal | |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu